Skip to main content
Vyhledat

Diecéze – Výuka náboženství a katecheze dětí prochází v naší diecézi obdobím změn. Dosluhující Osnovy nahradí nový Rámec, který vypracovával tým pracovníků Katechetického a pedagogického centra, vyučujících náboženství a kněží ostravsko-opavské diecéze ve spolupráci s odbornou konzultantkou z Teologické fakulty JČU. Začátkem června skončilo připomínkové řízení a Katechetické a pedagogické centrum v článku popisuje, jaký bude další postup práce.

Na konci června zároveň vyprší lhůta pro objednávky tištěných učebnic Náboženství, které odpovídají novému Rámci.

Společně na cestě: Vypořádáváme připomínky k Rámci

S vděčností oznamujeme, že bylo ukončeno zasílání připomínek k Rámci pro náboženskou výchovu a katechezi s dětmi školního věku, které probíhalo od 15. 4 do 1. 6. 2025. Děkujeme všem, kteří se do tohoto procesu zapojili – ať už účastí v diskusích během setkání vyučujících náboženství a katechetů v děkanátech, nebo prostřednictvím online formuláře. Velmi si vážíme času, odborného vhledu i otevřenosti k dialogu. Každý hlas byl pro nás důležitý.

Zaslané podněty

Do online dotazníku přispělo 27 osob, které vepsaly 218 komentářů (včetně poznámek typu „bez připomínek“). Dalších 5 osob zaslalo své podněty e-mailem. V děkanátech jsme se osobně potkali s 80 vyučujícími náboženství, katechety a kněžími.  Tento rozsah zpětné vazby je pro nás potvrzením, že téma katecheze a náboženské výchovy je v naší církvi živé a podněcuje ke společnému hledání.

Jak s připomínkami pracujeme

Členové tvůrčí skupiny Revizí Osnov nyní jednotlivé podněty pečlivě analyzují a navrhují jejich zapracování. Každá připomínka je posouzena a přiřazena k jedné z kategorií:

  • doporučujeme zapracovat
  • doporučujeme částečně zapracovat
  • nedoporučujeme zapracovat
  • pozitivní ocenění
  • jiné.

Na podzim 2025 zveřejníme na webu Katechetického a pedagogického centra anonymizovaný přehled všech připomínek včetně způsobu jejich vypořádání.

Cesta dialogu pokračuje

Z reakcí vyučujících náboženství na základních školách opakovaně zaznívalo na setkáních v děkanátech i v online dotazníku, že je pro ně Rámec srozumitelný, použitelný pro praxi a inspirující – Oceňují především formu, která odpovídá systému státního Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) a srozumitelné formulace očekávaných výsledků učení. Pozitivně rovněž hodnotili po grafické a technické stránce webovou stránku a AI asistenty pro přípravu výuky. Nejčastěji formulovali praktické, konstruktivní podněty vycházející z vlastní praxe.

„Je skvělé, že vůbec něco takového vzešlo a jsem za to moc vděčná. Jako přednost vidím především jednoduchou a srozumitelnou strukturu, ve které je Rámec prezentován. Žádný přehlcený text, ale jednoduše a přesně definované věty. To je za mne obrovské plus.“

„Podoba Rámce je zcela jasná, přehledná, důsledně dbá na rozdělení katecheze a náboženské výchovy, což je velmi pozitivní. Líbí se mi také myšlenka kompetenčního propojování – tedy znalostí, dovedností a postojů i myšlenka, že pracujme pro žáky, pro jejich tvorbu budoucí postojové orientace.“

Připomínky některých respondentů nám ukázaly potřebu hlubšího vysvětlení některých pojmů a širšího zasazení Rámce do kontextu současných církevních i státních dokumentů, reality naší diecéze i poznatků vývojové psychologie a pedagogiky.

„Nerozumím připravovanému rozdělení.“

Proto plánujeme rozšíření webu o sekci s podrobnějším vysvětlením, a především další osobní setkání s aktéry náboženského vzdělávání a katecheze. Chceme v nabídnout prostor pro objasnění východisek Rámce i jeho významu v evangelizačním poslání církve, prostor pro sdílení, společné rozlišování i posílení porozumění.

Hlasy rodičů

Do připomínkového řízení se zapojilo několik rodičů a aktivních křesťanů:

„Konečně výuka pro 21. století!“ „Kéž bych mohla já – nebo mé už dospělé děti – takovou výuku náboženství a katecheze zažít! Je to způsob výuky, jaký dnešní děti potřebují: pomáhá jim orientovat se ve světě, zakotvit se srdcem ve víře a prohloubit vztah s Bohem. Děkuji!“

Jedna z matek vyjádřila ve své připomínce přání, aby katecheze s dětmi byla těsněji propojena s rodinným životem – konala se ve spolupráci s rodiči a podporovala jejich roli v duchovním doprovázení dětí.

Kritické připomínky

Děkujeme i za kritická vyjádření. Zvláště si ceníme těch, která byla věcná, kultivovaná a otevřená dialogu.  Několik respondentů vyjádřilo nesouhlas s rozlišením mezi náboženskou výchovou a katechezí nebo názor, že při výuce náboženské výchovy na školách není zapotřebí zohledňovat různou zkušenost dětí s křesťanstvím. Objevila se také obava, že koncept je ústupkem sekulární společnosti.

Těmto hlasům rozumíme jako projevu péče o věrnost předávání víry v Krista – a právě tato péče vedla autory Rámce. Tým tvůrců se opíral o současné církevní dokumenty, především o Direktorium pro katechezi (2020) a dokument ČBK O směřování katecheze a náboženského vzdělávání v ČR (2015). Tyto a další texty vyzývají k obnovenému chápání některých pojmů a způsobů předávání víry – s věrností evangeliu s ohledem na proměněný kulturní a společenský kontext.

Jsme otevřeni synodálnímu a kultivovanému dialogu se všemi, kdo vyslovili svůj názor k představenému Rámci, své pochybnosti či obavy. Věříme, že naslouchání, sdílení ve vzájemném respektu a společné rozlišování nám může pomoci lépe si porozumět.

Odborné ohlasy

Máme radost, že se do připomínkového řízení zapojili také odborníci ze státní, akademické i církevní sféry.  Potvrzuje to inovativní přínos Rámce přes hranice naší diecéze a obohacuje společné promýšlení. Na základě souhlasu zveřejňujeme vybraná vyjádření:

ThLic. Mariusz Kuźniar, Th.D., ředitel Katechetické sekce ČBK:

„Rámec vnímám, jako velmi kvalitní výsledek dobře a zodpovědně odvedené práce mezioborového týmu. Velkou předností Rámce je jeho kompetenční zaměření, promyšlená struktura a snaha o propojení školní výuky s farní katechezí. Oceňuji také srozumitelný jazyk a otevřenost ke zpětné vazbě. Blahopřeji k velkému počinu. Máte můj obdiv.“

Mgr. Jaroslav Fidrmuc, expert Národního pedagogického institutu ČR, dříve ředitel tehdejšího Cyrilometodějského gymnázia a mateřské školy v Prostějově, náměstek ministra školství, mládeže a tělovýchovy ČR.

K části náboženská výchova:

„Obdivuji velký kus práce, který považuji za velmi zdařilý a bylo by prima, kdyby tyto materiály byly k dispozici vyučujícím náboženství ve všech diecézích ČR. Oceňuji nejen očekávané výsledky učení, ale i související materiály ať hotové či připravované (strategie učitele a další), překlad rakouských učebnic aj.“

Plné znění těchto a dalších odborných vyjádření naleznete na našem webu.

V centru pozornosti tvůrců Rámce jsou stále děti, které nám rodiče svěřují. Navazujeme na kvalitní práci učitelů náboženství, katechetů a kněží a chceme podporovat jejich poslání v proměňujícím se světě. Ilustrační foto: Katechetické a pedagogické centrum

Naše další kroky

Připomínkové řízení jsme vnímali jako společnou cestu založenou na naslouchání, sdílení a respektujícím dialogu. Je nám líto, že nebyl dostatečný časový prostor přiblížit Rámec především kněžím naší diecéze. O to budeme usilovat na podzim 2025, kdy máme v plánu navštívit všechny kněžské konference v děkanátech.

Na podzim chceme s dobrovolnými spolupracovníky zahájit pilotní ověřování Rámce v praxi. Máte-li zájem se zapojit, s radostí vás přivítáme!  Přihlásit se můžete prostřednictvím e-mailu: skoflerova@doo.cz

Děkujeme, že budoucnost utváříme společně

Děkujeme vám všem, kteří jste se zapojili ať už do připomínkového řízení nebo do diskuzí v děkanátech.  Chceme společně utvářet podobu náboženské výchovy a katecheze, která bude dnešním dětem pomáhat orientovat se v současném světě, inspirovat je k životu z víry v Krista, a umožní jim zakoušet radost z víry ve farním společenství.

Za tým tvůrců Rámce

Šárka Koflerová, vedoucí Katechetického a pedagogického centra

 

Close Menu