Diecéze – V českém školství probíhají zásadní změny – a výuka náboženství ani katecheze v naší diecézi nechtějí zůstat stranou. I my chceme reagovat na to, jak se proměňují potřeby dětí, škol i farností. Proto představujeme nový Rámec pro náboženskou výchovu a katechezi s dětmi školního věku, který má být praktickou oporou pro všechny, kdo děti vzdělávají a doprovázejí – ve škole, ve farnosti i v rodině. Přidejte svůj hlas při připomínkování nového Rámce pro náboženskou výchovu a katechezi s dětmi školního věku v naší diecézi.
Po roce společného úsilí předkládáme s důvěrou i nadějí k připomínkování Rámec pro náboženskou výchovu a katechezi s dětmi školního věku v Diecézi ostravsko-opavské, (seznamte se s ním zde) který je výsledkem roční synodální spolupráce učitelů náboženství, kněží naší diecéze a pracovníků Katechetického a pedagogického centra.
Proč usilujeme o proměnu výuky náboženství a katecheze?
Děti vyrůstají ve světě, který je pluralitní, proměnlivý, často složitý a plný nejistot – a právě v takovém světě jim chceme pomáhat objevovat křesťanství a doprovázet je na cestě víry v Krista ve společenství církve.
Například:
- Neusilujeme o to, aby děti uměly vyjmenovat skutky milosrdenství zpaměti.
Mnohem důležitější podle nás je, aby například prostřednictvím podobenství o milosrdném Samaritánovi pochopily, co znamená být milosrdný. Aby dokázaly milosrdenství rozpoznat ve svém každodenním životě, v případě katecheze také v projevech života farního společenství. A především, aby se milosrdenství učily uplatňovat ve svém jednání.
- Dalším příkladem může být vedení respektujícího dialogu s lidmi jiného vyznání nebo bez vyznání. Děti se mu nenaučí tím, že si zapamatují jeho definici.
Dialogu se učí tehdy, když jej mohou v bezpečném prostředí zažívat – když zakoušejí, jaké to je být skutečně vyslyšeny, když samy naslouchají druhým, když mohou – s oporou ve znalostech o křesťanství i jiných pohledech na svět – formulovat svůj názor, když zakouší v dialogu respekt a učí se s respektem odpovídat. A když celý proces s vyučujícím náboženství nebo katechetou reflektují. Teprve v takovém prostředí se utvářejí dovednosti a postoje, které jsou důležité pro jejich budoucí život.
Takový přístup vychází z tzv. kompetenčního pojetí výuky, které klade důraz na to, aby si děti nejen zapamatovaly informace, ale především jim porozuměly a dovedly je používat v konkrétních situacích. Kompetence propojují znalosti, dovednosti, postoje a hodnoty.
- V náboženské výchově se jedná o kompetence k rozvoji identity, k vyjadřování v oblasti náboženství a k zastávání křesťanských hodnot.
- V katechezi o kompetence k životu z víry v Krista, ke slavení víry a k vytváření vycházejícího společenství, které vnáší evangelium do světa.
Proč rozlišujeme náboženskou výchovou a katechezi?
- Náboženská výchova probíhá ve škole a je otevřená všem dětem – těm které se považují i nepovažují za věřící. Pomáhá jim porozumět křesťanství, biblickým příběhům, vede je k respektu, dialogu a přemýšlení o důležitých otázkách života.
- Katecheze probíhá ve farnosti. Je určena dětem, které chtějí víru nejen poznávat, ale také ji žít – ve vztahu s Kristem, v modlitbě, ve společenství církve.
Obě formy se vzájemně doplňují a společně podporují děti na jejich cestě hledání, zrání a víry. Církevní dokument s názvem Direktorium pro katechezi (2020) nás k tomuto rozlišování a vzájemnému propojení výslovně vybízí.
Jak se vyznat v odborných pojmech?
V Rámci se můžete setkat s odbornými pojmy, které vám nemusí být úplně známé – například kompetence nebo očekávané výsledky učení. Chápeme, že nejde o běžnou slovní zásobu, ale tyto výrazy mají ve vzdělávání své důležité místo. Díky nim je výuka náboženství na školách v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání (RVP ZV ) https://prohlednout.rvp.cz/zakladni-vzdelavani a odpovídá tomu, co dnešní škola od výuky očekává. Používáme odbornou terminologii také proto, abychom byli ve vzdělávacím prostředí bráni vážně – jako rovnocenní partneři, nikoli jako někdo „mimo systém“. Pomocí této terminologie dokážeme pojmenovat, co se má dítě v určitém věku skutečně naučit a jak to poznáme – tedy nejen, co má znát, ale také jaké má dovednosti a jaké jednání očekáváme.
Odborné pojmy vysvětlujeme zde: https://nabozenstviakatecheze.cz/ramec/pojmy-ktere-pomohou-porozumet-ramci/

Vstup do výuky na základní škole s tématem křesťanských Velikonoc.
Foto: Martina Krajzlová
Proč vás zveme ke spolupráci právě teď?
Podobně jako byl k připomínkování zveřejněn návrh revize RVP ZV (2. 4. – 31. 5. 2024), i my nyní otevíráme připomínkové řízení k Rámci. Chceme slyšet vaše názory, zkušenosti, podněty i otázky. Každý příspěvek může pomoci, aby byl výsledný Rámec více srozumitelný, užitečný a skutečně odpovídal realitě života ve škole i ve farnosti.
🗓 Připomínkové řízení probíhá do 1. června 2025.
Na webu www.nabozenstviakatecheze.cz najdete:
- plné znění Rámce,
- online formulář pro zaslání vašich připomínek.
Proč se zapojit?
Protože právě vaše zkušenosti – rodičovské, učitelské, zkušenosti s výukou náboženství vašich dětí ve školách i s katechezemi s dětmi ve farnostech – jsou pro nás důležité.
Vaše zapojení bude pro nás povzbuzením a výrazem společné odpovědnosti.
Děkujeme, že se společně s námi podílíte na utváření budoucnosti náboženské výchovy a katecheze v naší diecézi!
Za tým tvůrců Rámce
Šárka Koflerová, vedoucí Katechetického a pedagogického centra
Ilustrační foto: Martina Krajzlová a ZŠ Raškovice
Vyjádření biskupa Martina Davida
S vděčností sleduji úsilí, které Katechetické a pedagogické centrum věnuje v projektu Revize Osnov přípravě Rámce pro náboženskou výchovu a katechezi s dětmi školního věku. Věřím, že jde o dobré dílo a že Rámec ukazuje směr, kterým se má výuka náboženství i katecheze v naší diecézi ubírat. Vidím v něm budoucnost a jsem přesvědčen, že má potenciál být skutečnou oporou pro vyučující náboženství, katechety, kněze i rodiče.
Uvědomuji si, že zavádění Rámce do praxe přinese řadu obtíží. S tím počítám a podporuji pokračování dalších kroků projektu Revize Osnov. V této chvíli Rámec neschvaluji jako finální dokument – do 1. června 2025 probíhá připomínkové řízení a v plánu je dvouleté pilotní ověřování v praxi včetně zpracování zpětné vazby. Mnohé je tedy ještě před námi. Směřujeme však k tomu, aby se Rámec v naší diecézi stal závazným od školního roku 2027/28.
Oceňuji promyšlenou a poctivou práci Katechetického a pedagogického centra i všech spolupracovníků z řad kněží a vyučujících náboženství, kteří do projektu vložili svou odbornost, zkušenosti, čas a tvůrčí nasazení. Zvláštní poděkování patří Katechetickému a pedagogickému centru také za to, že již nyní připravilo překlady učebnic náboženství pro 1. až 4. ročník základní školy, které konkrétně a kvalitně podporují výuku náboženské výchovy podle tohoto Rámce.
Děkuji každému, kdo se na této společné cestě podílí.
Mons. Mgr. Martin David, biskup ostravsko-opavský